Азкары после намаза

Азкары, читаемые после намаза, которые пришли от Посланника Аллаха

Категория: Фикх Создано 05.02.2013 04:24 ЗайнуДдин аль-Малибари

Предлагаем перевод раздела об азкарах после намаза, из книги великого ученого из Индии, ученика Ибн Хаджара аль-Хайтами, «Иршадуль Иббад» в котором он, в качестве довода, к каждому азкару приводит хадис Посланника Аллаха, да благословит его Аллах и приветствует.

«Азкары, читаемые после намаза, которые пришли от Посланника Аллаха, да благословит его Аллах и приветствует».

Привел Тирмизи от Абу Умамата, что Пророка, да благословит его Аллах и приветствует, спросили: «Какая мольба скорее будет услышана Господом?»

Он ответил: «Мольба в последнюю часть ночи и после предписанных молитв».

Сказал имам Навави: «Алимы единогласно решили, что желательно читать зикр и дуа после намаза».

Из зикра (упоминаний Аллаха) пришедших от Пророка, да благословит его Аллах и приветствует, является то, что передал ибн Сина и Абу Я’ля от Барраа, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, сказал:

«Кто скажет после намаза три раза:

أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه

«Астагфируллаhа-ллязи ля иляhа илля hуваль-х’аййяль-к’аййюма ва атубу иляйhи», тому Аллах простит все его грехи, «если даже он будет сбежавшим с поля битвы». А после обеденного и вечернего намазов добавляется слово «‘азым» (после слов: «Астагфируллаhа»).

Также передал имам Муслим, что Посланник Аллаха, да благословит его Аллах и приветствует, после намаза три раза произносил истиг’фар, затем говорил:

«Аллаhумма анта ссаляму ва минка ссаляму табаракта ва та‘аляйта, я заль джаляли валь-икрам, Ля иляhа илляллаhу вах’даhу ля шарика ляhу, ляhуль-мульку ва ляhуль хамду ва hува ‘аля кулли шайъин кадир. Аллаhумма ля мани‘а лима а‘тайта ва ля му‘тия лима мана‘та, ва ля радда лима каз’айта, ва ля янфа‘у заль-джадди минкаль-джадду ля х’авля ва ля куввата илля билляhиль алийиль а’зым, Ля иляhа илляллаhу ва ля на‘буду илля ийяhу лаhу ни‘мату ва лаhуль фазлю ва лаhу ссанауль хасан, Ля иляhа илляллаhу муhлисина лаhу ддин ва лав кариhаль кафирун»

От него было же передано, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, сказал:

«Тому, кто после каждой молитвы будет говорить тридцать три раза слова «Субхана-Ллах», тридцать три раза «Альхамду ли-Ллях» и тридцать три раза «Аллаху акбар», говоря на сотый раз: «Ля иляhа илляллаhу вах’даhу ля шарика ляh, ляhуль-мульку ва ляhуль-х’амд, ва hува аля кули шай-ин къадир», — простятся его грехи, даже если будут они подобны пене морской»

Передано от Рафи’и, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, сказал:

«Когда вы совершите обязательный намаз, вы читайте после каждой молитвы по десять раз:

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو علي كل شيء قدير

«Ля иляhа илляллаhу вах’даhу ля шарика ляhу, ляhуль-мульку ва ляhуль-х’амду ва hува ‘аля кулли шай-ин к’адир» добавив: «юх’-йи ва юмиту би ядиhиль хайри» после утреннего, предзакатного и вечернего намазов. Тому, кто прочитает это, записывается вознаграждение подобно тому, кто освободил раба»

Харис ибн Умайр сообщает от Пророка, да благословит его Аллах и приветствует: «Воистину сура «аль-Фатиха» и «аятуль-Курси» и два аята из суры «аль-Имран»:

(смысл): «Аллах засвидетельствовал, что нет божества, кроме Него, а также ангелы и обладающие знанием. Он поддерживает справедливость. Нет божества, кроме Него, Могущественного, Мудрого. Воистину, религией у Аллаха является ислам».

А также 27 аят из той же суры:

(смысл): «Ты удлиняешь день за счет ночи и удлиняешь ночь за счет дня. Ты выводишь живое из мертвого и выводишь мертвое из живого. Ты даруешь удел безо всякого счета, кому пожелаешь».

Ангелы сказали: «О Аллах ты отправляешь нас на твою землю, где Тебе ослушаются? Тогда Всевышний Аллах сказал: «Я поклялся, что кто бы не прочитал их (выше указанные аяты) после каждого намаза его место пребывания будет Рай в степени Фирдавс. Я буду смотреть на него сокровенным взором каждый день 70 раз, исполню его 70 нужд, самое меньшее, это прощение грехов, а самое высшее это дарование победы над каждым врагом и завистником».

Передал Насаи и ибн Хиббан что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, сказал: «Тому, кто читает «аят аль-Курси» после каждой молитвы, только смерть препятствует попасть в рай»

Передал Абу Я’ля, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, сказал:

«Тот кто, будучи уверовавшим во Всевышнего Аллаха, совершит три деяния, войдет в любую из дверей рая и возьмет в жены любую из гурий сколько пожелает:

• Тот, кто простит кровника,

• Тот, кто возместит долг (другого) скрыто (от него)

• Тот, кто читает после каждого предписанного намаза по десять раз Суру аль-Ихлас»

Абу Давуд и Тирмизи передали от Ак’бата бину Амира что, Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, велел ему читать после каждого намаза Суру «аль-Ихляс», «аль-Фаляк» и «ан-Нас».

Также передано, что желательно читать по десять раз «Ля иляhа илля Ллаh».

Передано от Хуффара сына Язида известного как Аль-Фазл и Салах, что он выкопал могилу и увидел человека сидящего на минбаре (кафедре), рядом с которым был поднос с финиками:

Он спросил меня: «Судный день наступил?»

Я сказал: «Нет».

Затем я спросил его: «Как ты достиг этого уровня?»

Он ответил: «Я читал после каждой молитвы:

«Ля иляhа илляллаhу урзы биhа рабби, Ля иляhа илляллаhу уфни биhа ’умри, Ля иляhа илляллаhу укт’а’у биhа даhри, Ля иляhа илляллаhу Унису биhа к’абри, Ля иляhа илляллаhу улк’и биhа рабби, Ля иляhа илляллаhу у’иддуhа ли кулли шай-ин яджри»

Абу Дауд и Насаи рассказали от Муаза, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, взял его за руку и сказал ему:

«О Муаз, клянусь Аллахом, я люблю тебя ради Аллаха, и завешаю тебе, не переставая читать после каждой молитвы:

اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك

Аллаhумма а‘инни ‘ала зикрика ва шукрика ва хусни ‘ибадатик».

Передал Ибн Сана от Аби Умама:

«Я не приближался к Пророку, да благословит его Аллах и приветствует, после предписанных и желательных намазов, кроме как услышав его читающим:

«Аллаhумма-г’фирли зунуби ва хат’аяя куллаhа, Аллаhумма-н‘ашни важбурни в аhдини ли салих’иль а‘мали валь ахлак’ иннаhу ля яhди ли салих’иhа ва ля ясрифу сайиаhа илля анта»

Также он (ибн Сана) передает от Анаса, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, после намаза говорил:

اللهم اجعل خير عمري آخره وخير عملي خواتمه، واجعل خير أيامي يوم ألقاك

«Аллаhумма-ж‘аль хайра ‘умри ахираhу ва хайра ‘амали хаватимаhу, ва-жг’аль хайра аями явма алк’ак»

Передано от Абу Бакра, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, после каждого намаза говорил:

اللهم إني أعوذ بك من الكفر والفقر وعذاب القبر

«Аллаhумма инни а‘узубика миналь куфри валь фак’ри ва ‘азабиль к’абри»

Передал Ахмад от Умму Салама, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, после утреннего намаза говорил:

اللهم إني أسألك علما نافعا وعملا متقبلا ورزقا طيبا

«Аллаhумма инни ас’алюка ‘илма-нафиан ва ‘амалан мак’булан ва ризк’ан т’айибан».

Он же передает от Суайба, что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, после утреннего намаза шевелил губами, проговаривая кое-что, затем я спросил его: «О Посланник Аллаха, что ты читаешь?»

Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, сказал:

أللهم بك أحاول وبك أصاول وبك أقاتل

«Аллаhумма бика ух’авилю ва бика усавилю ва бика ук’атилю»

Передал Абу Давуд от Муслима сына Хариса ат-Тамими что Пророк, да благословит его Аллах и приветствует, прошептав на ухо Харису, сказал:

«Когда ты совершишь вечерний намаз, ты скажи семь раз «Аллаhумма ажирни мина ннар», поистине, если ты скажешь это, и смерть постигнет тебя в эту ночь, тебе запишется спасение от ада, и также когда ты совершишь утренний намаз, ты скажи то же самое (вышеупомянутое дуа), поистине, если тебя постигнет смерть в этот день, тебе запишется спасение от ада»

Полезное примечание:

Желательно не имаму, который хочет обучить людей, читать азкары и дуа про себя, а имаму, который хочет (обучить людей, желательно) читать их вслух. (Также желательно) тому, кто делает дуа, который не совершает намаз и не делает хутбу, поднимать чистые руки напротив плеч (во время дуа), протереть ими лицо после завершения, поднять взор на небо. Начать её (дуа) воздаянием хвалы Господу (словами «АльхамдулиЛляхи раббиль алямин»), приветствием Пророка, да благословит его Аллах и приветствует, (словами «Аллахумма ссалли аля саййидина Мухаммадин ва аля али саййидина Мухаммад»), и закончить её ими же (хвалой и приветствием) со словами «Амин». Также, желательно повернуться в сторону Каабы, если он один или является маъмумом (тем, кто совершает намаз в джамаате), а если он является имамом (в намазе), то он повернется к маъмумам своим лицом…

МагIарул халкъияб кIалзул хазинадул бищун къиматазда гьоркьоса цояблъун ккола машгьурав бодул цевехъан Рекъав Ражбадинил хIакъалъулъ гьабураб кечI, гьебги чанго батIияб къагIида бугеб. Гьеб кечI ккола магIарул поэзиялда жаниб жидеца хасаб бакI кколел, «церехъабазул кучIдул» абураб цIаралда гъоркь халкъалда гьоркьор машгьурлъарал шигIриял асаразул бищун машгьураблъун. Церехъабазул кучIдузул аслияб темалъун ккола ХVI гIасруялдаса байбихьун XIX гIасруялъул кIиабилеб бащалъиялде щвезегIан магIарулаз батIи-батIиял ракьазде, хасго ЦIоралде, гьарулел рукIарал рагъулал сапаралги чабхъеналги. Гьел кучIдул сокIкIараб заманги гьезул авторалги тарихалъ цIуничIо. Гьединлъидал гьел лъугьун руго халкъияллъун. Церехъабазул кучIдулин гьезда абиялъе гIилла буго гьезул гIемерисел сайигъат гьарурал рукIин халкъалда жанир жидер цIаралги ишалги машгьурлъарал пуланал бодул бутIрузе.

Жеги XIX-б гIасруялдаго мацIал лъазабулев гIалимчи ва генерал Петр Усларица Ражбаданил хIакъалъулъ кечI гIурус таржамагун басмаялда бахъана, жиндир «МагIарул мацI» абураб тIехьалда. Гьелъги батила гьеб кечIги живго Рекъав Ражбадинги машгьуралъизавун. Амма гьелдаго цадахъ гьанжелъизегIан магIарулазда щибго жо лъалеб букIинчIо гьев Ражбадинил хIакъалъулъ, гьев ХарайчIи росуъа вукIин гурони. Живго Усларицаги хъвалеб буго, гьеб хIужа гурони гьесда тIасан цониги баян жиндихъе щвечIин абун. Гьеб суалалда тIаса чанго соналъ хIалтIана дунги, гуржиязул тарихиял иццалгун, асаралги цIалун ва гьелдаго цадахъ гьаниб, Дагъистаналда цIех-рех гьабун. Гьеб масъала дида бихьулаан цIакъ кIвар бугеб, гьев чи берцин вихьун гурев, яги гьесул гIумру нилъее мисалияблъун чIезабизе гуреб, цогиги магIарул тарихалда жаниб бугеб «хъахIаб тIанкI» бацIине мурадалда. Гьелда хадуб, дие бокьилаан, дихъе кодоре щварал баянал цIалулезда цере лъезе, гьез жидецаго гьелъие къимат кьезе.

ТIоцебе абизе ккола, нилъеда лъаларого букIараб гьесул гIумруялъул сонал, хIатта гьев чанабилеб гIасруялда вукIарав чи цинги лъалеб букIинчIин ракI чIчIун, щай гурелъул цояз XVII цогидаз XVIII-б гIасруялда гьев вукIанин абун чIезабулеб букIараблъидал.

Рекъав Ражбадин асир гьави

Нижехъе щварал баяназда рекъон Рекъав Ражбадин тарихиял документазда рехсон вуго цохIого цо нухалъ. Гьебги ккола гьев асир гьавиялъул баян. Гьеб ккун буго 1774-б соналъул певрал моцIалда. ГIурус аскаралда цадахъ Гуржистаналде щварав капитан Львовас хъвалеб буго граф Панинихъе 1774-б соналъул 28 певралалъ кагаъат. Гьелда жаниб гъос лъазабулеб буго Ахискаялъул (Ахалцихе) пашаяс Имарат (Имерети) улкаялъул парчахI Соломоние, гьев ГьерекIли II-вгун (1744-1798 соназда Гуржистаналъул ханлъун вукIарав) жинда тIад кIанцIаралъухъ бецIизе бокьун ритIун руго гьесда данде 2700 магIарулав («лезгияв») ва 1000 туркав. Гьеб аскаралъулгун Соломонил 6 певралалда ккун буго рагъ. ГIурус баяназда рекъон, Соломоница жинда данде битIараб аскаралъул 1000 чи чIван ва 600 чи асир гьавун вуго. Хвасарлъун Ахискаялде руссун руго 700 чи. Гьелдаго цадахъ Имарати улкаялъул аскаралъул бодулъ чIван ругила 50 чи ва лъукъанила 100 чи. Гьел рехсолел къадаразда божизе захIматаб бугониги, якъинаблъун бихьула гьениб Соломоница бергьенлъи боси. Хасго рехсолеб буго Львовас Соломоница чIаго асир гьавунила машгьурав магIарул цевехъан Ражбадин. Гьес чанго соналъ жиндир чабхъеназ талавур гьабулеб букIараб Гуржистан ва гьеб сабаблъун ГьерекIли II-с чанго нухалъ гьев чIвазе хIаракат бахъулеб букIун буго («знаменитого лезгинского предводителя Раджабу, который много лет Грузию разорял, Соломон послал живого в подарок Ираклию «как такого злодея, которого его светлость (Ираклий) многократно истребить домогался”» ).

Гьеб кагътида рекъон магIарулазулгун турказул бо унеб букIун буго Вахани хъаладухъе (гьеб 1785-б соналда КIудияв ГIуммаханица биххизабуна). Гьеб хъаладул бетIергьаби гиназал ГIабашидзаби (гьезул яс Дарижа ячуна хадуй ГIуммаханица) лъугьун руго Ахискаялъул пашабазул рахъалде ва ахIун буго гьесул аскар Соломонида данде рахъизе. Гьезул хьул букIун буго Мегралазул гиназалги Имаратиялде данде рахъилин, амма гьел ГьерекIлица чIезарун руго ва гьесухъе кумекалъе аскар битIун буго кIи азарго чиясдасан гIуцIараб. Амма гьеб щун буго Соломонихъе рагъ лъугIун лъабабилеб къоялде.

Жибго рагъилан абуни, лъугьун буго къваридаб кIкIалахъ. 5-б певралалъул сардилъ магIарулазулгун турказухъ асирлъуд рукIарал чанго Имаратиялдаса гуржиязе рес щун буго лъутизе ва гьез лъазабун буго магIарулазул аскар нахъе буссинехъин бугин абун. Гьеб лъазабиялъ Соломоние кумек гьабуна магIарул аскаралъе гъоркьчIел гьабизе къваридаб кIкIалахъ. Соломонил аскаралъ ккуна биххараб хъаладул чIвадназда. МагIарул аскар ине кколеб нух гьеб хъалада гъоркьисан унеб букIун буго. Гьениб 6-б певралалда рогьалил гIужалда Ахискаялде нахъе буссунеб магIарул аскаралда туманкIаздаса цадахъго речIчIун буго гуржияз. Гьелдаго цадахъ живго Соломон нахъисан рекIаразул аскаргун магIарулазда тIад речIчIун вуго. Гьеб рагъ лъугьун буго гьабсагIат бугеб Вахани росулъа тIадегIан, гьебго (Вахани) цIаралда гъоркь бугеб гIор ккун чанго километралъ тIадегIан бугеб кIкIалахъ. Гьелъул хIасилал тIадегIан рехсон руго. Гьебго рагъулъ Соломоние 1800-гIан чу, туманкIал, хвалчаби ва гь.ц. ЧIваразда гьоркьо чанго машгьурал бодул церехъаби ратанин ва асир гьаруразда гьоркьо живго магIарул цевехъан Ражбадинги («Раджаба») ватанин хъвалеб буго капитан Львовас. Соломоница кьварараб буюрухъ кьун буго киналго асир гьарурал магIарулал чIвайилан абун ва гIицIго Ражбадин чIагого ГьерекIли ханасухъе сайгъат хIисабалда витIанила .

Ражбадинил нахъисеб къисматалъул кагътилъ бицунеб гьечIо, амма щаклъи гьечIин абизе бегьула ГьерекIлица гьев добго 1774-б соналъул певрал моцIалда чIваялда. Гьединан лъугьана кочIолъ машгьуралъарав магIарул цевехъанасул къисмат. Гьелдаса нилъеца хIасиллъун босизе бегьула, Ражбадани гIага-шагарго 1730-л соназда гьавун вукIин ва 1774 соналда хваравлъи.

Ражбадин гуржиязул кочIолъ

ТIолабго магIаруллъиялда гьоркьор машгьурлъун руго Рекъав Ражбадинил хIакъалъулъ гьарурал кучIдул, яги цо кечIалъул батIи-батIиял къагIидаби. Амма нилъеда лъаларогон букIараб гуржиязул халкъияб шигIруги букIин гьесие гьабураб ва Туплисалда халкъияб поэзиялъул кIиабилеб томалда бахъараб. Гьаниб дица кьолеб буго гьелъул магIарул мацIалде таржама:

ГьерекIли-хан ва Ражаба

Ражабица абунила

Рахсазул гьаркьица:

«Шагьарги сверун ккун

Нуж ракъуца хвезарила дица»

Гьеб рагIарав ГьерекIли велъанила:

«Дур ГьерекIли хвайгийила

Мун лъутизавун, кьвагьизавичIони,

ТIолабго Дагъистаналдасаго

Векерун ина мун гIодулаго».

Абухъего, рагъулъ къинавун, лъутана гьев

Пуч тIад бахарав гIадин хекко.

«Лъалхъе Ражаба, чедгIаги кванай,

Вакъуца хвезеги гурин мун!»

— «Чед кваназе бокьун гьечIо,

Чехь унтана, гIемер векерун».

Ражбадин кин рекълъарав

Гьал гъоркьехун кьолел ругел баянал, дихъе кодоре щвана Дагъистаналъул пачалихъияб университеталъул пилологияб пакултеталъул архивалда. Гьениб батараб цо-чанго даптар 1972-б соналда магIарул хъвадарухъан ХIажиев Багъатарица, жив студентлъун вукIадго, бакIарараб полклор жаниб бугеб. Гьездаго хъван батана Рекъав Ражбадинил хIакъалъул гьесие Къорода росулъа жинда 72 сон барав Мусаев ХIажилас, рицарал харбалги .

Гьес бакIарараб материалалда рекъон, чабхъеназул бетIерлъун вукIун вуго XVIII-б гIасруялда гьанжесеб Унсоколо районалъул ХарачIи абулеб росулъа Рекъав Ражбадин абулев бодул цевехъан. Гьев вукIун вуго цIакъ бахIарчияв, хIинкъи-къай лъаларев, тушманасе рагIи кьезегIан жив хвезе хIадурав багьадур. Ражбадинида кIолеб буго кигIан квешаб хIалалде ккараб мехалъцин тушманасдасан бергьине, ворчIизе.

Гьаб лъугьа-бахъин ккун буго цебе заманалда ХVIII гIасруялъул байбихьуда. Ражбадинида цадахъ магIарулазул гьитIинаб къукъа ун букIуна ЦIоралде (Гуржиялъе) чабхъад. Гьениб чабхъад аралъуб дагьа-макъабго гурого давлаги щвеIого тIад руссуни рукIуна Ражбадинги гьудул-гьалмагъзабиги. Цо магъилъан унаго гьезда ратула хурир чIарадулел гIадамал – гуржиял ва хурул ракьанда рагIдукь бихьула 4-5 сон бараб гIадаб гьитIинаб лъимер, агъаз гьечIого рехун тараб эбелалъ. Ражбадинил гьалмагъзабаз хIаракат бахъула гьеб лъимер хъамизе жидеего.

Ва хъамизеги хъамула чода нахъаги лъун. Гьей ясги хъамун Ражбадинги гьалмагъзабиги щола жидерго гIагараб Дагъистаналъул ракьалде, гIагараб росулъе. Ражбадиница яс ячуна жиндирго росулъе хьихьизе ва гьелъие инсуца гIадинаб адаб хъулухъ гьабула . Росулъ ясги тун Ражбадин чанги нухалъ уна чабхъад , ясалдаги Р ажбадиница ГIайшат абун цIар лъола. Яс кIудияй гIун ячIуней йикIуна заман анагIан . Амма гьей ясалда лъаларо жиндир эбел-эмен щал чагIи ругелали , кир ругелали, жийго гуржияй йикIаниги гьелда лъикIго лъала магIарул мацI.

Яс гIолохъан чIужу гIола. Гьелъул букIуна 16-17 сон, амма гьелда лъала магIарул ракь, гьезул гIадатал жиндир гIадатал гьечIолъи, жиндир ракь гьечIолъи ва эбел-эменги жиндир гьанир гьанир Дагъистаналда гьечIолъи. ГIадамаз бицун лъала гьелда жий хъамун ячарай яс йикIин эбел-эмсудаса махIрумги гьарун. Гьеб мехалъ гьелъул ракI цIала гIагараб Гуржиялъе, эбел- имсухъе, гIагарлъиялъухъе ва гь.ц.

Цо пуланаб къоялъ Ражбадинги рузман базе мажгиталде ун ГIайшатица хивал гьабула тIуризе. ТIурилелде цебе гьелъ Ражбадинида гьарун букIуна жий эбел-имсухъе йиччаян абун, амма гьес гьей йиччан йикIунаро гьелъул гьариги нахъ чIван , гьединлъидал гьелъ тIуризе къасдги гьабураб гIагараб ракьалде эбел- имсухъе

Ражбадин рузман базе инаго ГIайшатица гьесул азбаралда букIураб чода кьилиги лъун, гьесул рокъоб къеда бан букIараб ретIел-ярагъ босун гьей тIурула рокъосан къватIие. Гьей рокъосан тIурун уней йикIин цохIо мадугьалалда гурого йихьуларо, амма гьелъги гьей Ражбадин ватилилан тола чабхъад унев.

Гуржияй тIурула Ражбадинил рокъосан. Ражбадин рузманалдасан рукъове вачIуна, гьесда азбаралъуб жиндирго чу батуларо, рокъоб къеда бараб ретIел батуларо. Ражбадин дове вортула, гьаниве вортула, мадугьалалда гьикъидал гурого гьесда лъаларо гуржияй тIурарай рокъосан къватIие. Ражбадин хеханавго росдал бегавуласухъе кIанцIула, гьес гьесда гьарула жиндие кьоло-гъолораб чуги ярагъги кьеян абун. Гьесухъа чуги, ярагъги босун жиндиего гIезе квен-тIехги босун Ражбадиница нухда хIетIе лъола гуржиялда хадуб. Гуржияй Ражбадинидаса гIезегIан рикIкIад йикIуна, амма Ражбадиница хIаракат бахъула кин бугониги гьелда хадув гъезе. Ражбадинида гуржияй йихьула Алазан гIорги бахун добаб рагIалда. Ражбадин жиндаго хадув вачIунев вугев лъараб мехалъ ГIайишатица Ражбадиниде абула: «ВачIунге Ражбадин дида хадув мунилан» абун. ГIайшатица Ражбадиниде лъабго нухалъ абула вачIунге жинда хадувилан абун. Ражбадиница гьелъие жаваб кьола вачIинчIого чIолевищ Ражбадин дуда хадувилан абун, амма гьев гIенеккичIев мехалъ гьелъ гьесда речIула туманкI. Ражбадин чодаса гъоркье вортула, чуги чIвала гьесул.

Ражбадинил мачIчI бекула ва гьеб лъугьа-бахъиналдаса хадуб Ражбадин рекълъула. Гуржияйги гьениса тIурун уна гIурул рагIалде лъукъарав Ражбадинги рехун тун, гьелъ гьев чIваравлъун тун вукIуна. Ражбадин таманабго заманаялъ гьенив нухда хутIула тIаде чиги ккечIогон, ахирги гьесде тIаде ккола гьокоги бачун вачIунев гуржияв. Гуржияс гьев жиндирго рокъове вачуна, цинги Ражбадиница гьесда бицуна тIолабго ккараб щинаб жоялъул хIакъалъулъ. Ражбадин сах гьавизе тIаделъула гуржияв, гуржияй абуни гьеб заманаялъ парахат, жиндирго эбел-инсудаги гIагарлъиялдаги аскIой рахIаталда йикIуна.

Цо-кIиго моцIидасан Ражбадин сахлъула. Гьев гуржияв ватула гьей ясалъул росдада аскIоб бугеб росулъа чи. Ражбадиница тIадкъала гуржиясда гьеб росулъе цIех-рехалъ ине, гьей яс ячIун йигищ росулъе. Гуржияв гьенисан хабарги босун вачIуна росулъе, гьес Ражбадинида бицуна гуржияй росасе ине хIадурулей йикIиналъул хIакъалъулъ. Ражбадиница хIаракат бахъула гьей хъамизе жиндирго росулъе.

Гуржиясулгун жиндирго гIакълуги дандбан, Ражбадин гьевгун цадахъ вахъуна къватIиве. Кьологъолон чуялги рачун, хулжалги ран. БитIун бертин бугеб мехалъ щола гьел ясалъул росулъе. Чуял гьез тола росу рагIалда рухьун, жалгойин абуни берталъе рилълъуна, гьел щал чагIи ругелали гьезухъ валагьулев чиго вахъунаро, берталъ киналго мехтун рукIуна. Гьебги хIисабалде босун, Ражбадиница нух бахъула бахIаравги бахIарайги регизе ругеб рокъобе. Гуржияв абуни гордухъ чIола гьесул иб кколебали.

ХIурмат-кепги биххун, бахIаравги бахIарайги регизе рачIуна рокъоре. Ражбадин ригъарал жалазда нахъа вахчун вукIуна гьел рачIинегIан чIун. Ахирги жанире рачIуна бахIаравги бахIарайги, гьел кIиялго бусадул рагIалдаги гIодор рукIун дагIбадула цин регилалде цере. БахIарав лъугьуна гьелде мун хъамун, йикъун арай гIадан йикIанилан. Эбел-инсуцацин, вацазцин рикIкIинчIин мунилан абун. БахIарав лъугьуна гьелде жиндихъе вукIарав анищан Ражбадин, жинца гьев хIама гIадин чIваланин абун. ГIайшатица абула гьесде, мун гIадинав хIалихьатица чIвалев чи вукIинчIин Ражбадинилан. Гьелда гьев хванилан ккун букIуна, гьелъ гьесда гьеб рагIидал, Ражбадин бахъун ханжаргун чIун вукIуна шаршавуйалда нахъа, цойги гьесул хIалихьатаб жо рагIанани кIанцIун тIадего, гьев чIвазе. Гьесги гьев хIакъир гьавизе лъугьиндал Ражбадин харцIан бахъун ханжаргун гьесда тIаде кIанцIула, ва гьесул бетIер къотIула, гьес ГIайшатги чIвале йикIуна, гьелъ Аллагьасул цIар бахъиялдалъун тола. Ражбадиницаги гуржиясги хулжал цIезе гьарула гьезул рокъосан сахабщинаб жоялъул. Гуржиясги Ражбадиницаги гьесул къотIараб бетIерги босула нахъе, цадахъ ГIайшатги ячун гьез рогьиналде росу тола: цояб чода гуржияв, цояб чода ГIайшатгун Ражбадинги рекIун гьел щола гуржиясул росуги тун нилъер магIарулазул гIорхъолъе. Гуржияс Ражбадинги ГIайшатги кIудияб хIурматгун нухда регIула гIагараб Дагъистаналде. Гуржиявги Ражбадинги лъикIал гьудулзабиги лъугьуна. Ражбадиница Гайшатги ячуна росулъе щведал, ва гьелъ гьесие кватIичIого васги гьавулев вуго.

Халкъияб шигIрудул жавгьарал

Гьанир нижеца кьолел руго Рекъав Ражбадинил хIакъалъул гьабураб кочIолъ лъабго батIияб къагIида. Гьел цебесеб, 2014-б соналда гIалимчи АхIмад МуртазагIалиевас данде гьабураб ва МагIарул миллиябгун маданияб автономиялъ басмаялда бахъараб «Церехъабазул кучIдул» абураб тIехьалдаса росана. Гьеб лъабабго къагIида жеги 1929-б соналдаго Аргъваниса Шамхалил ГIабдулатIипица гIажам алипбаялда басмаялде рахъун рукIана.

ХАРАЧIИСА РЕКЪАВ РАЖБАДИН

ГодикIанир рукIун, ЦIоралъул бицун,

ЦIороре щвечIого, давлаги бикьун,

ЧIалгIун руго дида гьал гIолохъаби,

Рихун руго дида росдал бахIарзал!

КIалцIуца цулъарал багIарал чуял,

ЦIоралде балагьун, хIихIилел руго.

Азнавурзабада ругьунал хулчби,

Лъалинирго хутIун, пашманго руго.

Рахъа, гIолохъаби, доре Гъолоде,

ХъахIилаб Алазан багIар гьабизе.

КъачIай, гьудулзаби, Нахъа ЦIоралде,

Капураб Гуржистан бида белъине,

ЦIоралъул мусудул гIарцухъ хисизе!

Хъван кагъат анила доб НахъбакIалде,

Рузманалда нахъа рахъайин абун.

Чи витIун анила гъове Хьиндаде,

ЦIараб болжалалде камугейинан.

Жал лъикIал бахIарзал дол нахъбакIаца,

Хъат кьабун, кьолона бидаял чуял.

РекIелъ чаран бугел гъол хьиндалаца,

Чергесаб логода ярагъ борчана.

Мажгиталда цебе къотIиги гьабун,

Къебелъухъе лъугьун, гуллабиги тIун,

ТIад салават хъвараб мисриги борчун,

Роц хъахIилаб хъирим хъатикьеги къан,

Я капурлъи гъурун, я гъаза тIубан,

Цояб гьабичIого вуссинарилан,

Ражбадин къокъана Нахъа ЦIоралде.

Бисмиллагьи абун, чоде вахиндал,

ХIурулгIинзабаца хIотIочIел ккурав,

Салаватги битIун, чода цIал бадал,

Сверухъел росаби хадур рахъарав,

Кьеги дуе талихI, Рекъав багьадур!

Алазанги къотIун, Къарбиги бахун,

Коралъул рагIалде жал щвараб мехалъ,

Цо гьари гьабуна Ражбадиница:

Аварагзабазул заманаялда

Зирарие гIадаб талихI кьейинан!

Беччун жа гьекъолел жал капурзаби,

Гуллий хъван ратаги, я Расулаллагь.

Болъонил гьан кунел хIамул гуржиял,

Хвалчай насиблъаги, къудратав Аллагь!

Нижер квер щваралъуб магIу бахъана,

Нижер хIетI чIарарлъуб цIа тIибитIана.

Квер-бер берцин бихьун, ясал рачана,

Кьер-мухъ бацIцIад бихьун, васал ккоккана.

Туплисалда нахъа хъузхъулги гъурун,

ЦIоралда цIар арай эзул меседу,

ЦIор бакьулъе кIанцIун, эйги ячана.

Камилаб давлагун жал рачIинаго,

БагIараб гохIги тун, Ширакги къотIун,

Алазан рагIалде щолел рукIаго,

Аллагь, мун бухIаяб, нух ккун батана!

Нух ккунму ратана хIамул гуржиял,

Цере-цере руго азнавурзаби,

ГьерекIли ханасул байрахъ бихьула,

Байрахъ сверун руго тушгунмо мосок.

– Нижее нух биччай, хIамул гуржиял,

Ниж эбел-инсуе цо-цойин ругел.

Рила нуж цереса, азнавурзаби,

Рачарал лъудбузе ниж хириялин!

– Нуж эбел-инсуе цого ратани,

Хвалчаца кIикъотIун, кIи-кIи гьарила,

Рачарал лъудбузе хирияллъидал,

Лугби гьанир тела, бутIрул ритIила!

АхIдезе лъугьана мацI лъалев хъазахъ:

– Нуж, цодагьал чагIи, щиб бакIалдаса,

Къокъадул цевехъан щиб мухъалдаса?

– Ниж цодагьал чагIи хьиндгун нахъбакIал,

Къокъадул цевехъан Рекъав Ражбадин.

– Ракьулъе лъугьине нуж гIункIкIал гурин,

Гьанже кир лъугьинел нуж, магIарулал?

Зодихъе роржине хIанчIалги гурин,

Гьанже кив воржинев, бодул цевехъан?

– Ракьулъе лъугьине гIункIкIал гурелдай

Кьабун чучуларел чаран хвалчаби?

Зодихъе роржине хIанчIал гурелдай,

РечIчIун гIуж толарел дурусал хъирмал?

Дагьав цевегIан къай, чIваяв ГьерекIли,

ЧIалгIаде гуллил хIал лъазе бокьани.

Чанги къо хIехьараб Ражбадиница,

Жакъаги хIехьелеб, бичас биччани.

Гьари гьабуниги нилъ риччаларо,

ТIагърал рахъаниги, тIоритIиларо,

Жакъайинмо лъалев, лъияв бахIарчи,

Жакъа хварасулни цIар хвеларибин.

Гьа, гьа, гIолохъаби, жея, бахIарзал,

Хонжроца гIуру ссун, сангаралги къай,

Сангар гIечIелъубе хъвехъун чуял рай,

Вакъун, хIал бергьарас чол гьанги кванай,

Къечон, хIал бергьарас чол биги гьекъей,

Ругънал хIал бергьарав сонгроеги лъе,

Гъоркь буртаби тIаме, тIаде херги бай,

ГIемерги кьвагьуге, ишан ккун речIчIе,

Жакъа чучарасда чурун кIаз къаги,

Чучун кьабурасул йокьулей хваги.

Кьвагье, гIолохъаби, халатал хъирмал,

Хъирмазул кIалада кIкIуй бетизегIан.

Кьабе, гьудулзаби, чаран хвалчаби,

Хвалчаби кIирекун, гIоркь хутIизегIан!

Кьвагь-кьвагьаралъул речIчIиги лъайдал,

Кьабу-кьабуралъул кьаби бихьидал,

АхIдезе лъугьана хIама ГьерекIли:

– ВачIа ле, Ражбадин, рекъел гьабизин,

ГIарац бокьанани, сахIица кьела,

Месед бокьанани, хъатица кьела,

Ясал рокьанани, мусудул кьела,

Васал рокьанани, нуцаби кьела.

– Дуца дие кьолеб гIарацгун месед –

Хведал дие кьолеб пирдавус алжан.

Дуца дие кьолел ясалгун васал –

Хведал дие кьолел хIурулгIинзаби!

Нужерги нижерги цоцазул рекъел –

Цоцада кьабулел халатал хулчби,

Умумулъ батараб цоцалъ гьуинлъи –

Цоцае хисулел тIухьидул гулби.

А мун, гьитIинав вац, дове Гъолоде,

Гьикъариян абе, саламан абе.

Сверун хъузхъуца ккун ниж танин бице,

Метер къадиялде тIаде щвайинан,

Къади нахъеялде камугейинан.

Гулла-хер тIагIанин, хулчби реканин,

ХIал гьабула бугин гьудулзабада.

ГьерекIли ханасул байрахъ бихьидал,

Куркьби данде къараб къвекIаб цIум гIадин,

Гъорлъе вил’ун ана КIатIихъа ШагIман.

ХIамул гуржиязул гури бихьидал,

ГIиял къаябаде бацIал гIадинан,

Гъорлъе рортун ана гьал гъолодисел!

Хасалихъе тIамах гьороца гIадин,

Хъамуна гуржилъи тIаса гIодобе.

БацIцIадабго гIарцул ГьерекIлил байрахъ

Чол малакь мерхьана магIарулаца!

МугIруда тIупулеб накIкIго жо гуро,

ЧIана кIкIуйдул пача тIад Ширакалда.

Ихдаде чваххулеб цIадго гьереси,

Ана бидул лъарал Алазаналде.

Туплисалде гIунтIун хвалченги кьабун,

ХъахIилаб Алазан багIарги гьабун,

ЦIоралъул мусудул гIарцухъги хисун,

Нахъруссун рачIана гьал гIолохъаби.

Гьединал гьареги эбелалъ васал!

РАЖБАДИНИЛ ХIАКЪАЛЪУЛЪ КЕЧI

РекIелъ чаран бугев чанги нахъбакIав,

Чархида хвалчен ккун, къачIан рагIула.

Чорхолъ ияхI бугев ГIинкъав ХIажияс

Алжаналъе рачел борчун рагIула.

БетIералде тIагърал бахIаралги лъун,

ТIогърода чалмаби гIурччиналги къан,

Кьабун рихьун хунжрул бакьулъги рорчун,

ЦIан рихьун хвалчаби хьолбодаги ран,

Кьвагьун рихьун хъирмал мугъалдаги ран,

Къокъана Ражбадин жаниб ЦIоралде.

ЦIоралъул гIурхъуде жив щвараб мехалъ,

Цо гьари гьабуна Ражбадиница.

Аварагзабазул заманаялда

Зирарие гIадаб талихI кьегиян.

Хадубго гьарана гIолохъабаца

Гьадал нахъа ругел гуржи мусудул,

Гьелги насиблъаги, гьардарав Аллагь.

Лълъарада натI бугел хъвезехъил оцал,

Гьелги хъун ратаги ТIадегIанасе.

Гуржи ЦIорой кIанцIун, давлаги гьабун,

Доб ТIурисиналда мусудулги ккун,

Лълъарада натI бугел Хъизихъил оцал

ЦIалаца кьабгIана гIолохъабаца.

Гьединаб хIалалда, лъикIаб куцалда,

Камилаб давлагун жал рачIинагун,

Макьилъ бихьанила цевехъанасда

Жидер чараб хвалчен бидул хIориниб.

Хадубги бихьана гIолохъабада

Хунжрул гунгинисан биял гьекъолел.

Щибдай, киндайилан тIуркIун ворчIана,

Аллагь, мун бухIаяб, нух ккун батана.

– Нижее нух биччай, хIамул гуржиял,

Ниж эбел-инсуе цо-цо ругелъул.

Рачарал лъудбузе ниж хириял жал!

– Нуж эбел-инсуе цо-цо ратани,

Бакьулъа къотIила, кIи-кIи гьарила.

Рачарал лъудбузе хирал ратании,

Лугби гьанир тела, бутIрул ритIила.

Зобалде роржине куркьбиги гурел,

Жакъа лъалагури лъияв цевехъан.

Ракьулъе лъугьине гузбиги гурин,

Гьат, бихьилагури гьитIинаб къокъа.

– Зодоре роржине куркьби гурелдай,

КьабгIун чучуларел чарал хвалчаби.

Ракьулъе лъугьине гузби гурелдай,

Кьвагьун алхунарел роц хъахIал хъирмал.

Гьая, гIолохъаби, рахъая тIаде,

ГохI борхатаб бихьун къая сангарал!

Хунжруца гIуру ссун, сангарал къана,

Сангарал гIечIелъуб хъвехъун оцал ран,

Къвал базе рачарал гуржи мусудул,

КъотI-къотIун рехана сонгрол къададе.

– Кьвагье, гIолохъаби, роц хъахIал хъирмал,

ХьвагIе, гIолохъаби, чарал хвалчаби!

Жакъа чучаравги дир чукъа гуро,

Чучун вагъаравги лъадул цIар ккайги.

Жакъа хваралазул хвелги шагьидаб,

Нахъе хутIаразул цIарги кIудияб.

Кьвагьа-кьвагьаралъул речIчIи бихьидал,

КьабгIараб хвалчадул къотIи бихьидал,

АхIдезе лъугьана чIваяв камандир,

Нуж гьитIинаб къокъа кисаян абун.

Ниж, гьитIинаб къокъа нахъахьиндалал,

Гьаб къокъадул бетIер Рекъав Ражбадин.

– ВачIа, ле, Ражбадин, рекъел гьабизе,

ГIарац бокьанани хъатица кьелин.

Месед бокьанани, рагIица кьелин,

Ясал рокьанани, чергесал кьела,

Васал рокьанани, васалги кьела

Чакмабада жаниб эгъе борхатал.

Дурги дирги инсул рекъел батичIо,

Рекъела нилъеда пирхи хвалчадул.

КIиязулго инсул хиси батичIо,

Хис-хисун тIамила мазгарул гулла.

Нижей дуца кьолел ясаладаса

Нижей бичас кьела хIурулгIинзаби.

Дуца нижей кьолел васаладаса

Бичас нижей кьела пирдавус алжан.

Дуца нижей кьолеб гIарацгун месед

Бичас нижей кьела хIалалаб давла.

КIал гьикъараб рагIи данде бициндал,

Хъван кагъат битIана Гумур ханасде.

ВачIа, ле, Гумур-хан, Кор къварилъухъе,

ТуманкI речIчIунилан, би баккуларо,

Хвалчен кьабунилан, гьан къотIуларо,

Цо гIаламат буго Кор къварилъухъе,

Квер базе кIоларо магIарулазда.

Хъатица гIарац кьун, гIурусги бачун,

ГIурдаде хер гIадин, салдат бакIарун,

ВачIана Гумур-хан гор къварилъухъе.

ГIодов вукIанани, ракь багъарулев,

ТIаде вахъанани, зоб гьебегьулев.

– Вахъа, ле, мун тIаде, дир гьитIинав вац,

РекIа мун дир чода, а мун Гъолоде!

Гьениса Гъолоде щуго къойил нух,

Къалъилалде щвела щанкIлал хъахIаб чу.

Гьикъариял абе, саламал абе,

Сверун гуржияз ккун, къанилан абе!

Вацасул чу рекIун Гъолоде щвана:

– Ассалам гIалайкум, гъолодисисел!

– Ва гIалайкум салам, цо магIарулав!

Гуллайищ абхараб, херищ регьараб,

Хвалченищ чучараб, чуйищ свакараб?

Гулла алхинаро, хер регьиларо,

Хвалчен чучиларо, чу свакаларо,

Сверун гIурусаз ккун тана багьадур.

Рохали кьвагьулеб румаб гIарада

ГIурдаде кьвагьана, бо бакIарана.

Радал-къалъизегIан тикъва-магI чIвана,

Къалъудаса нахъе чуял лълъулълъана.

Гьакълица мехтарал гьал гIолохъаби,

Гуржиял рихьидал, кIоларо чIезе.

КIалцIуца ццулъарал гванзал бартаби,

Ругъун тIун рахъана гор къварилъухъе.

Миндарулъ хъат кьабун, чуялги кьолон,

Къалъудаса нахъе чабхъен гьабуна.

ГIодор накаби чIван дун вагъулелъул,

Цо гъугъай бахъана гъалил ракьанда.

Щибдай-киндайилан тIаде ворхидал,

ТIаде щолев вуго дир гьитIинав вац,

Гьороца хъамураб тIамах гIадинан.

– Асалам гIалайкум, нуж магIарулал!

– Ва гIалайкум салам, нуж гъолодисел!

ХвашкIалди хъизанан гьикъардилаго,

Чодул къалал къана гIолохъабаца.

Эрмени ханасул халгIадул чадир,

Чол малакь мерхьана гьитIинав вацас.

Чадиралда жанир хIамул гуржиял

Хунжруца хъвехъана гIолохъабаца.

ГIалибегиласул чол бох бекана,

ГIалихIажиясул ччукIел бахъана.

Рекъав Ражбадинил наку гъурана,

Гьаб жо гьересиян лъачIез абуна.

Гьанал махIу чIвачIищ Бидияралда,

Бидул гIор бетичIищ Кор къварилъухъе

БутIрузул си бачIищ доб Баждабада,

Эмен, вас хутIичIищ ал гъаримазул!

ЦЕВЕХЪАН РАЖБАДИНИЛ КЕЧI

Нугъаялда рищун, чуялги рекIун,

Чергесалда рищун, тIад кьалалги лъун,

Гъабарти буртаби нахъаги рухьун,

ЦIан рихьун хвалчаби чархидаги ккун,

Кьвагьун рихьун хъирмал хъатикьеги ккун,

Кьабун рихьун хунжрул рачлихъги рорчун,

Цо магIарулазул гьитIинаб къокъа

КъачIана ЦIоралде, Гуржистаналде.

Гуржиязул боцIул давла гьабизе,

Тавати мусудул асир гьаризе.

Къокъадул бетIерги Рекъав Ражбадин,

Рохьазда хьвадулеб гъалбацI гIадинав.

Жаниб ЦIоралде щун щуго къоялде

ЦIор бакьулъе кIанцIун, давлаги босун,

БутIрул меседилаб килиса бухIун,

Капур гуржиязул рукъзалги тIутIун,

Лълъурдузда натI бугел оцалги рачун,

Гъалал меседилал ясалги хъамун,

Михъазда хIур чIварал васалги чIвачIван,

Камилаб давлагин, дагьаб къокъагун,

Къваридал нухазде нахъруссун щведал,

Нухал ккун ратана хъаравулзаби.

– Ниж эбел-инсуе цо-цойин ругел,

Сухъмахъал рехун те, азнавурзаби!

Рачарал лъудбузе цоги гьечIилан.

……………………………………….

– Нуж эбел-инсуе цо-цо ратани,

Бакьулъаги къотIун, кIи-кIи гьарила.

Рачарал лъудбузе цоги ратчIони,

БутIрул тIаса къотIун, къаркъала битIла.

Гьеб кIиябго рагIи кIалалъги абун,

Кьвагьедезе рекIана хIамул гуржиял.

Хунжруца гIуру ссун, сангарал гьарун,

Рагъда байбихьана магIарулаца.

Хайбар хъалаялда ГIали киниги,

Ражбадинги чIана сангаралда нахъ.

ГъалбацIида цадахъ рузил тIинчI гIадав

Жиндирго вацасде амру гьабуна,

РекIаян дир чода, а мун Гъолоде.

ЧIахIиял щиназда гьикъари гьабе,

ГIисинал щиназда дир салам бице,

Дунги танин абе агьаб хIалалда,

ХIалае нуж щвани, щукру бугилан.

Лъабго къойил нухалъ жаниб ЦIоралде,

Къалъилалде щвана щинкIил хъахIаб чу.

– Ассалам гIалайкум, жан гьолодисел!

– Ва гIалайкум салам, Ражбадиил вац!

Гулла абхунарев, хер регьаларев,

Хвалчен чучуларев, чу свакаларев,

Гуллайищ абхараб, херищ регьараб,

Хвалченищ чучараб, чуйищ свакараб,

Хехаб ахIуд щвезе щиб нужей ккараб?

Гуллаги абхинчIо, херги регьачIо,

Хвалченги чучичIо, чуги свакачIо,

Сверухъ хъазахъ лъугьун тана Ражбадин,

Метер къалъилалде къокъа щвайилан,

Щварав дун нужехъе, жан гъолодисел.

Мажгит тIохде вахун чавуш ахIдана,

АхIи бан росулъе васал тирана.

Чу-ярагъ лъикIал чи, лъудби цIакъал чи

Гьеб къоялъ къалъуда къватIир рахъана.

Метер радалиса бакъ-цIа боркьизе

Рагъда щвелин абун, ниятги гьабун.

ГIурда керенги ццун, квералъ хъирим ккун,

ТуманкIул кIалазда кIкIуй-цIаги бетун,

Рагъулел рукIана Ражбадин къокъа.

Киндай, щибдайилан ворхун балагьдай,

БачIула бихьула щинкIил хъахIаб чу,

Гьороца хъамураб тIамах киниги,

ТIад рекIарав вуго дирго тIинав вац.

Гьалакаб цIад байдал щвараб гIор гIадин,

ТIаде щолеб буго бачIунеб ахIи!

– Ассалам гIалайкум, Рекъав Ражбадин,

Къваридищ гьарурал гьал гуржияз нуж?

РештIин гьабичIого, свак чучичIого,

Чарамал хвалчаби къватIире цIана.

Къокъал туманкIазул кьвагьи бахъана,

ГIиялъе кIанцIулел бацIал киниги,

Гъорлъе журан ана гьел гъолодисел.

ГьерекIли ханасул хъахIилаб чадир

Чол малакь мерхьана гьитIинав вацас.

Чадиралда жанир гуржи хъазахъал

Хвалчаца гъурана гъолодисеца.

ТIаде щвараб ахIул кутак бихьидал,

Гьел гъолодисезул гьунар бихьидал,

Ярагъ гIодоб рехун, ретIел гIодоб бан,

Лъутизе рекIана тушазул къокъа,

ГIодизе рекIана гуржиязул бо.

Гьел азнавурзабаз аман гьарана,

Тавати ханзабаз хвалчаби кьуна,

Хвасар теян абун гьаб нухалда ниж.

Давла гIечIелъубе тIаде рехизе

ТIаса бахъун ретIел цадахъ босана.

Кумек къварегIани, хIалае чIезе

ХIама гуржиялги цере къотIана.

Берцинаб цIар босун, лъикIаб давла щун,

Дол гъолодиселги нахъ руссун ана.

Бичасул талихIалъ тушбабиги къун,

Бер гIорцIараб давла цадахъги босун,

МагIарул къокъаги рокъоб буссана,

Рекъав Ражбадинги ракI бохун щвана!

Гьеди-гьединалги тIагIиндал гурищ

ТIагIаяб гьаб гIурус гIемерлъун ккараб.

КIуди-кIудиялги хун индал гурищ

Гьаб Дагъистаналда кверщел батараб.

КIал гьикъун рагъулел лъугIидал гурищ

Гъуниб мегIералда хъала сокIкIараб?

ШагIбан ХIапизов

Баяналъул кьучI: Казият «Миллат». МахIачхъала

По окончании намаза желательно (сунна), оставаясь в положении сидя, поминать Аллаха (совершать зикр, мн. ч. – азкар), читая молитвы. Приведем некоторые из молитв (азкаров), читаемых после намаза.

1. اَللهُ اَكْبَرُ وَ لِلهِ الْحَمْدُ

«Аллаhу акбар ва лилляhиль-хамд»

«Аллах превелик, и Аллаху вся хвала»

2. أَسْتَغْفِرُ اللهْ

«Астагфируллаh» – 3 раза

«Прошу прощения у Аллаха»

Произнеся «Астагфируллаh», ладонью правой руки проводят по лбу

3. أَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظيمَ الَّذي لآ إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ

«Астагфируллаhаль-‘азыма-ллязи ля иляhа илля hуваль-хаййяль-каййюма ва атубу иляйhи» — 3 раза

«Прошу прощения у Аллаха Великого, нет ничего достойного поклонения кроме Него, Живого, Вечного, и к Нему я обращаюсь с покаянием»

4. اَللّهُمَّ أَنْتَ السَّلامُ وَمِنْكَ السَّلامُ تَبارَكْتَ وَتَعالَيْتَ يا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ

«Аллаhумма анта-ссаляму ва минка-ссаляму табаракта ва та‘аляйта, я заль-джаляли валь-икрам»

«О Аллах! Ты есть Салам (Салам – Наделяющий Свои творения миром и благополучием; Тот, сущности которого не присущи недостатки, временность, исчезновение), и от Тебя исходит салам (благополучие, мир, сохранность от невзгод). Умножилась Твоя благодать, о Обладатель величия и почета»

5. اَللّهُمَّ أَعِنّي عَلى دَوامِ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبادَتِكَ

«Аллаhумма а‘инни ‘аля давами зикрика ва щукрика ва хусни ‘ибадатик»

«О Аллах, помоги мне постоянно поминать Тебя, благодарить Тебя и хорошо служить Тебе»

6. لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ. لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ

«Ля иляhа илляллаhу вахдаhу ля шарика ляhу, ляhуль-мульку ва ляhуль-хамду ва hува ‘аля кулли шайъин кадир»

«Нет бога кроме Аллаха, Единственного, не имеющего сотоварища, Ему принадлежит царствие (все владения, все сущее), и Ему хвала, и Он всемогущ»

После утреннего и вечернего намаза эту молитву произносят по 10 раз в следующей форме: «Ля иляhа илляллаhу вахдаhу ля шарика ляhу, ля-hуль-мульку ва ляhуль-хамду юхйи ва юмиту ва hува ‘аля кулли шайъин кадир», — то есть с добавлением: يُحْيي وَيُميتُ «…юхйи ва юмиту…», что означает: «Аллах оживляет и умерщвляет»

«Аллаhумма ля мани‘а лима а‘тайта ва ля му‘тия лима мана‘та, ва ля радда лима казайта, ва ля янфа‘у заль-джадди минкаль-джадду ля хавля ва ля куввата илля билляh»

«О Аллах, никто не воспрепятствует тому, что Ты даешь, и никто не даст того, чему Ты воспрепятствуешь, и нет возврата тому, что Ты решил, и нет пользы от стараний, (ибо) старания только от Тебя, нет силы и могущества, чтобы удержаться от ослушания Богу и совершать богослужение, кроме как от Аллаха»

8.Сура «Аль-Фатиха»

9. Аят «Аль-Курси»

10. Сура «Аль-Ихляс» – 3 раза

11. Сура «Аль-Фаляк»

12. Сура «Ан-Нас»

13. سُبْحانَ اللهِ

«Субханаллаh» (33 раза)

«Пречист Аллах от всяких недостатков»

14. اَلْحَمْدُ لِلهِ

«Альхамду лилляh» (33 раза)

«Хвала Аллаху»

15. اَللهُ اَكْبَرُ

«Аллаhу акбар» (34 раза)

«Аллах велик»

16. Еще раз читают молитву, приведенную в пункте 6

17. لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ

«Ля иляhа илляллаh» (10 раз)

«Нет ничего достойного поклонения кроме Аллаха»

18. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَسَلِّمْ

«Аллаhумма салли ‘аля саййидина Мухаммадив-ва ‘аля али саййидина Мухаммадив-ва-саллим» (10 раз)

«О Аллах, благослови нашего господина Мухаммада и семью нашего господина Мухаммада»

И после азкаров, вытянув руки вперед, читают дуа (мольба, обращенная к Аллаху) о принятии намазов, молитв, других форм богослужения, о прощении грехов, о милости Аллаха для себя, своих родных и близких и всех уверовавших – для живых и для покойных, ибо после обязательного намаза увеличивается шанс принятия Всевышним нашей мольбы.

Есть и другие варианты славословий, читаемых после намаза.

Транскрипция

В статье дана транскрипция арабских звуков с использованием знаков транскрипции, принятых в востоковедении, кроме четырех букв: هه обозначена знаком «h»; ض обозначена знаком «з»; و обозначена знаком «в»; ء обозначена знаком «ъ»

  1. Правила для вознесения дуа
  2. Какие дуа читать после намаза
  3. Хорошее время и действия для принятия мольбы
  4. Действия после намаза

Одной из форм поклонения Всевышнему является дуа: во время произнесения мольбы мусульманин обращается к Всевышнему с просьбой, также тем, что мусульманин произносит дуа, он подтверждает свою веру в Создателя, в то, что только Всевышний Аллах способен даровать верующему, что ему необходимо. Чтением дуа мусульманин подтверждает, что Всевышний является Единственным, на кого мусульманину следует полагаться и обращаться со своими молитвами. Дуа – это ибадат, и его вознаграждает Всевышний Аллах.

Правила для вознесения дуа

Всевышний Аллах любит, когда мусульмане обращаются к нему с просьбами и молитвами как можно чаще. Мусульманин при совершении мольбы должен соблюдать определенный порядок и придерживаться ряда правил.

  1. Произнося мольбу, мусульманин должен обратить сердце свое к Создателю и читать дуа с намерением ради Всевышнего. Начинается мольба с того, что мусульманин восхваляет Всевышнего («Алхамдулилляхи Раббиль ‘алямин»), читает салават Пророку Мухаммаду («саллаллаху алейхи ва саллям») и кается в своих грехах — «Астагфируллах».

  2. Если мусульманин собирается выразить важную просьбу в своей мольбе Всевышнему, то сначала ему следует совершить омовение.

  3. Следует повернуться в сторону Киблы.

  4. Во время совершения дуа верующий должен держать свои руки, повернув их ладонями вверх перед своим лицом. Как сказал Пророк Мухаммад ﷺ, «Поистине, ваш Господь Живой, Щедрый, не может отказать Своему рабу, если тот поднимает руки в мольбе». В хадисе, переданном Анасом, сказано, что Посланник Аллаха ﷺ во время совершения дуа так высоко поднимал руки, что была видна белизна его подмышек.

  5. Необходимо произносить свою просьбу с уважением, тон должен быть тихим, чтобы окружающие не могли его услышать, а взор к небесам обращать нельзя.

  6. Когда чтение дуа завершено, следует снова произнести слова, восхваляющие Всевышнего Аллаха, а затем произнести салават Посланнику Аллаха ﷺ.

Какие дуа читать после намаза

Ответ на этот вопрос ясно ниспослан в Священном Коране, где сказано: «Ваш Господь повелел: «Взывайте ко Мне, Я удовлетворю ваши дуа» (сура Гафир (Прощающий), 60-й аят), «Обращайтесь к Господу смиренно и покорно. Воистину, Он не любит преступников» (сура Аль-Араф (Ограды), 55-й аят).

Читается после завершения намаза

После совершения намаза мусульманину следует прочитать следующее дуа:

«Аста́гфиру Лла́ха аста́гфиру Лла́ха аста́гфиру Лла́ха. А́ллахумма а́нта с-Саля́му ва ми́н-ка с-саля́му таба́ракта йа За́-ль-джаля́ли ва-льикра́м!»

Текст дуа после намаза с переводом на русский язык: «Прошу Аллаха о прощении, прошу Аллаха о прощении, прошу Аллаха о прощении. О Аллах! Ты — Совершенный, и от Тебя избавление , благословен Ты, о Обладатель величия и щедрости!»

По словам Пророка Мухаммада ﷺ, мольба является поклонением Всевышнему. Пророку Мухаммаду ﷺ принадлежат слова о тому, что если мусульманин станет после каждого намаза читать по тридцать три раза «Субхана-Ллах», затем тридцать три раза «Альхамдулил-Ллях», затем по тридцать три раза «Аллаху Акбар», а затем скажет на сотый раз «Ля иляха илля Ллаху вахдаху ля шарикя Лях, ляхуль мульку уа ляхуль хамду уа хуа ‘aля кулли шайин кадир», то Всевышним будут прощены ему все его грехи, даже если грехов этих настолько же много, как много в море пены (Сахих Муслим).

Молящемуся следует поднять руки до уровня своей груди, развернуть ладони вверх и прочитать те дуа, которые читал Посланник Аллаха ﷺ после намаза. Мусульманин может также прочитать другие мольбы по своему усмотрению, но они не должны противоречить шариату.

Передают, что, совершив обязательную утреннюю молитву, Пророк ﷺ обычно говорил после таслима:

«А́ллахумма и́н-ни ас’а́лю-ка ‘и́льман на́фи‘ан ва ри́зкан та́ййибан ва ‘а́малян мутака́ббаля».

Мусульманин должен воспользоваться мольбой как оружием, которое ему даровал Всевышний Аллах. Как гласит хадис, Посланник Всевышнего ﷺ как-то раз предложил своим сподвижникам научить их такому средству, с помощью которого каждый мусульманин сможет справиться со всеми несчастьями и бедами, которые его постигли. И когда они ответили, что хотят этого, Пророк Мухаммад ﷺ сказал, что такое средство – это мольба «Ля илляха илля анта субханакя инни кунту миназ-залимин», и если читать этот зикр, в качестве дуа для брата по вере, который не присутствует в данный момент рядом, то его примет Всевышний Аллах, а ангелы стоящие рядом будут говорить слова: «Аминь. Да станет с тобой то же самое».

Хорошее время и действия для принятия мольбы

Есть определенное время или определенные действия, при которых Всевышний прежде всего принимает дуа у верующего:

  • совершенные после намаза в месяц Рамадан;
  • совершенные в Ночь Ляйлят-уль-Кадр.

Также ко времени, когда Всевышний слышит и принимает дуа после намаза, относится последняя третья часть ночи, а также день пятницы. Если же дуа произнесено между азаном и икаматом, а также в то время, когда имам начал проводить джума намаз и до окончания этого намаза, то его обязательно примет Всевышний Аллах.

Есть также определенные действия, когда Всевышний Аллах принимает мольбы от мусульман: после чтения Священного Корана, во время того, как мусульманин пьет воду зам-зам, в дождь, а также во время саджда (земного поклона) и после произнесения зикра (поминания Аллаха).

Есть также места, в которых следует совершать дуа мусульманину, который желает, чтобы Всевышний услышал и принял его мольбу: это те места в мире, куда совершается Хадж – гора Арафат, долина Мина и Муздалиф, а также местность вокруг Каабы.

Действия после намаза

Когда окончится намаз, молящемуся следует остаться сидеть (это сунна) для того, чтобы произносить зикр или азкары для поминания Всевышнего Аллаха.

Следует читать следующие дуа после намаза.

  1. Просить у Всевышнего прощения трижды, то есть сказать: «Астагфируллах».

  2. Прочитать: «О Аллах! Ты есть Салям и от Тебя исходит салям. Умножилась Твоя благодать, о Обладатель величия и почета» или «Аллахумма анта-ссаляму ва минка-ссаляму табаракта ва та‘аляйта, я заль-джаляли валь-икрам».

  3. Обратиться к Всевышнему с просьбой о помощи в поминании постоянной благодарности к Нему, в хорошем служении Ему, сказав: «Аллахумма а‘инни ‘аля зикрика ва шукрика ва хусни ‘ибадатик».

  4. Прочитать азкар: «Ля иляха илляллаху вахдаху ля шарика ляху, ляхуль-мульку ва ляхуль-хамду ва хува ‘аля кулли шайъин кадир», что означает «Нет бога кроме Аллаха, Единственного, не имеющего сотоварища, Ему принадлежит царствие, и Ему хвала, и Он всемогущ».

Этот зикр произносят после утреннего намаза или вечернего, повторяя десять раз, добавляя к вышеуказанному юхйи ва юмиту, что значит в переводе «Аллах оживляет и умерщвляет»: «Ля иляха илляллаху вахдаху ля шарика ляху, ляхуль-мульку ва ляхуль-хамду юхйи ва юмиту ва хува ‘аля кулли шайъин кадир».

  1. Следует прочесть «Аллахумма ля мани‘а лима а‘тайта ва ля му‘тия лима мана‘та, ва ля радда лима казайта, ва ля янфа‘у заль-джадди минкаль-джадду ля хавля ва ля куввата илля биллях», что значит в переводе «О Аллах, никто не воспрепятствует тому, что Ты даешь, и никто не даст того, чему Ты воспрепятствуешь, и нет возврата тому, что Ты решил, и нет пользы от стараний, (ибо) старания только от Тебя, нет силы и могущества, чтобы удержаться от ослушания Богу и совершать богослужение, кроме как от Аллаха».

  2. Следует прочесть «Аятуль-Курсий», также следует прочитать три раза суру «Аль-Ихляс», «Аль-Фаляк» и суру «Ан-Нас».

  3. Следует тридцать три раза произнести слова «Субханаллах».

  4. Следует тридцать три раза произнести слова «Альхамду лиллях».

  5. Следует тридцать три раза произнести слова «Аллаху акбар».

После азкаров мусульманин может совершить дуа, то есть произносит мольбу, которая обращена ко Всевышнему Аллаху о том, чтобы Всевышний принял от мусульманина намаз или другую форму богослужения, простил ему все грехи и оказал милость для него и его близких, а также же для всех братьев по вере, как для тех, кто ныне живет, так и для тех, кто уже упокоился. Дуа после намаза в совершении всех правил и действий описанных выше, увеличивает шанс того, что Всевышний примет эту мольбу.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *